Intervjuer
Vindkall
Mycket har hänt sedan dess, och eftersom Domgårds andra demo kommer till våren är det lämpligt med en ny intervju.
Sven: God kväll i stugan!
Vindkall: Hell!
Sven: Den sista tiden du satt inne, skrev du ofta att så fort du kom ut skulle det vara igång med musiken. Nu har det förskridit några år sedan dess och än så länge finns bara demon Blodskald. Vad hände?
Vindkall: Jag var väldigt ivrig att komma igång med allt när jag hade tillbringat några år på anstalt och närmade mig frigivningen, mina planer var dock kanske inte helt realistiska. Men jag satte igång med musiken direkt efter muck och ett drygt halvår senare spelade vi in demon Blodskald med Domgård och vi fick mycket positiv kritik för Blodskald. Efter det så har det inte utkommit något mer, men jag arbetar dock ständigt med musiken och utvecklingen av den. Kring Domgård har det varit lite problem med repningsmöjligheter då jag och den andra medlemmen Ulv ej träffas så ofta eftersom vi bor på olika orter i landet och han tenderar ibland, i sin vilja till yrkesutveckling, att försvinna utomlands något halvår på militäruppdrag.
Dessutom så brann mitt hem ner förra året (vilket jag inte vill tala i detalj om då jag själv är polisanmäld för händelsen) och mycket material förstördes och jag tillbringade ett drygt halvår i tillfällig bostad. Detta försenade förstås arbetet med musiken och alla planer man har, men jag har nu tagit krafttag och blivit mer målmedveten. Eldens obarmhärtiga krafter tog mycket, men gav mig samtidigt något, och livet har lärt mig att motgångar härdar. Domgårds nya demo Griftefärd är på väg och även material med mina andra band kommer att släppas framöver.
Sven: Vilka bolag är det som visat intresse för Domgård, och varför har de inte varit intressanta för dig?
Vindkall: Det är ett flertal bolag som har visat intresse, både svenska och utländska. Vissa har varit direkt ointressanta, andra har varit värda att fundera på. Men inget är ännu bestämt utan kommer att avgöras när dess stund är kommen. Det finns mycket att tänka på vid val av bolag, och ett fungerande samarbete och insiktsfullhet är viktigt för mig. Jag är framförallt inte intresserad av bolag som har något kommersiellt intresse i att försöka påverka innebörden med vår konst.
Sven: Du vill dock inte nämna några bolag vid namn... Finns det någon speciell orsak till det?
Vindkall: Det är helt enkelt överflödig och oviktig information för omvärlden att veta. När vi har bestämt oss för något så kommer det att förtäljas. Rykten och spekulationer är onödigt för oss.
Sven: Du har ytterligare ett Black Metal-projekt vid namn Gand Marder. Varför slår du inte ihop det med Domgård?
Vindkall: Ja, Gand Marder föddes 2005. Frågan är relevant. Gand Marder och Domgård skiljer sig framförallt på det musikaliska planet, Gand Marder är mer old school och primitivt, medan Domgård i grunden är mer sofistikerat rent tekniskt. Jag gillar att skapa olika sorters musik och har valt att använda mig av två autonoma ”världar” för detta. Även lyrik- och konceptmässigt skiljer de sig, Gand Marder är mer mytologiskt och rituellt än Domgård (även Gand Marders musik bygger delvis rent praktiskt på magiska och rituella teorisystem). Dessutom är det, frånsett mig, olika bandmedlemmar i Domgård och Gand Marder.
Sven: Hur länge har du haft andra musikprojekt och vad går de ut på?
Vindkall: Jag har egentligen haft andra musikprojekt kontinuerligt, åtminstone i idén, sedan vi grundade Domgård för tio år sedan. Men det är först på senare år som jag har fokuserat mer på dessa. Utöver Domgård arbetar jag då med Gand Marder, samt med neoklassisk musik under namnet ”Vindkall” och ett doomprojekt med grannen vid namn Nox Aurea. Vindkall är för mig ett sätt att uttrycka mitt intresse och smak för klassisk musik och handlar mycket om känslor och abstrakta föreställningar. Nox Aurea är det minst personliga för min del, men det är ett intressant och underhållande projekt. Texterna är på engelska, vilket är ovanligt för mig då jag brukar föredra modersmålet, och de handlar mycket om djupare frågor och drömmar och visioner om alltets undergång. Jag har även ett rituellt och väldigt abstrakt musikprojekt som jag arbetar med vid sidan om. Det är framförallt till som ett hjälpredskap för mig själv vid ritualer och meditation, men som kanske kommer att presenteras senare. Jag har ett stort behov av att fördjupa mig konstnärligt, därav så mycket på en gång, och jag låter olika emotionella och abstrakta aspekter av mig få uttrycka sig.
Sven: Kan vi vänta oss att få höra något från något av dem inom dem närmaste framtiden? Planerar du att spela live?
Vindkall: Ja, det kan ni absolut. Vad som är ”närmsta framtid” bör kanske påpekas vara relativt då jag inte kan säga när detta kommer ske. Men vi är väldigt målmedvetna, och med åtminstone Gand Marder har jag lika stora visioner som med Domgård. Vi har för stunden inga planer på att spela live, men det kanske inte är omöjligt att det sker i framtiden. Vi har inte riktigt tagit ställning till detta ännu. För mig lockar egentligen inte tanken på spelningar speciellt mycket då jag ser själva skaparprocessen som viktigare, och jag föredrar att man upplever denna sortens mörkare musik i mindre sociala sammanhang. Däremot kan jag se det konstnärliga i framförande av sina alster och det enda jag tror mig veta i frågan är att inget är omöjligt. Urds runor har förtäljt för mig att man bör vara ödmjuk inför Skuld ty hennes skrift är hemlig.
Sven: Du nämner Nox Aurea. Är det inte så att ni är signade? Vill du förklara varför Nox Aurea ändå ska spela in en demo?
Vindkall: Jo, Nox Aurea är signade och en kommande fullängdare kommer att släppas på Hateworks. Vi spelar helt enkelt in materialet här hemma först samtidigt som vi färdigställer det, och vi får väl se om några låtar från materialet kommer bli tillgängligt som en demo, innan Hateworks släpper vår debut.
Sven: Berätta om den kommande demon från Domgård. Vad handlar den om, det jag själv hört låter ganska annorlunda mot Blodskald, mer som i Domgårds första dagar. Hur kommer det sig? Kan vi vänta oss att Domgårds musik kommer att utvecklas bakåt och bli mer som den var förr?
Vindkall: Domgårds kommande demo, Griftefärd, innehåller vår äldre musik. Större delen av materialet är från tiden innan vi fängslades och vissa låtar är faktiskt nästan tio år gamla, men jag tycker fortfarande att det är jävligt bra låtar och ser fram emot att färdigställa dessa i en demo.
Innehållet i Griftefärd handlar mycket om att söka sig till det okända djupet, att bejaka inre och yttre mörka element och att frambringa och frigöra det övermänskliga vilddjuret inom. Det handlar om att genomskåda de illusioner som utgör alltets grundpelare, och om drömmar om den eviga förlösningen från det fysiska kosmiska nätet. Grunden till lyriken är baserad på kaosgnostisk filosofi, ofta skildrad genom allegorisk och metafysisk germansk kultur.
Domgårds musik kommer alltid att utvecklas framåt, men det betyder inte att den musikaliska linjen är helt rak. När jag skapar musik så låter jag främst stundens inverkan göra sig hörd, då jag är intresserad av att uttrycka de känslor och visioner som upptar mig. Därför kommer Domgård alltid vara ett dynamiskt och inte ett förutsägbart band, eftersom mitt levande inre alltid är i rörelse. I framtiden kanske Domgård kommer att låta mer som det gjorde i början, men resultatet kan också bli annorlunda. Oavsett hur så är dess ursprung alltid det genuina djupet bortom den yttre världen.
Sven: Då man läser dina texter möts man av en bombastisk, ödesmättad poesi. Vad vill den förmedla? Är din musik satanistisk? Är den överhuvudtaget religiös? Politisk? Filosofisk?
Vindkall: Det handlar för mig i själva verket om att förmedla mina tankar och känslor, mina visioner och drömmar, min filosofi och världssyn. Det är framförallt en avspegling av detta mer än någon form av propaganda, men samtidigt förmedlas allt detta givetvis till de som tar del av mina alster och om jag kan väcka tankar hos andra eller till och med slumrande bestar så ser jag inget negativt i det. Eftersom vi är bundna av timliga sinnesförnimmelser så är vi ej fullständigt autonoma i oss själva och vi påverkas därmed alltid av omgivningen och dess skapelser. Så utan att det på något sätt direkt handlar om att med min musik ledsaga andra människor i sina inre utvecklingsfaser, så vet jag att den magiska källa som har inspirerat mig till att uttrycka mig konstnärligt bär på mycket starka krafter som kan vägleda vilken sökare som helst, och jag kan därför medvetet eller omedvetet agera som ett verktyg för dessa mystiska fenomen. Jag högaktar denna mörka andliga källa, vars gåvor är det närmsta sanning och uppvaknande jag har kommit, och jag ser enbart positivt på att dess gnistor tränger in i vår drömlika värld.
Min musik är ofta mytologisk och väldigt magisk och rituell i sitt fenomen, men jag skulle inte kalla den religiös då religionen främst är ett samlingsnamn för grupptänkande och jag är väldigt individualistisk. Det handlar inte heller om politik. Den är dock mycket filosofisk då dess utgörande bas handlar om djupare frågor, sanningslängtan och strävan efter visdom. Satanism bör väl ses som ett samlingsnamn för väldigt många filosofiska eller rituella inriktningar genom historien, och det är lätt missvisande att använda ordet satanistisk. Däremot finns det inom viss satanistisk filosofi väldigt stora likheter med mina tankegångar och föreställningar så det är heller inte fel att, ur ett filosofiskt perspektiv, tolka det som satanistisk musik. Det mörka ljus som präglar denna form av satanism, och vars essens är Kaos, är det samma mörka ljus som präglar min musik. ”Kaosgnostisk musik” är ett mer talande begrepp.
Sven: Du bor numera i Göteborg. Är det på grund av metalscenen i stan eller varför vill du annars bo på ett sådant ställe?
Vindkall: Ja, jag har varit bosatt i Göteborg sedan januari 2005. Jag bor dock ca en mil utanför själva staden, på Hisingen, och har här ute inga större problem med den stress det innebär att bo centralt med stora grupperingar av ivriga människor överallt. I området där jag bor finns det många närliggande möjligheter till natur och milsdjupa skogar. Huvudorsaken till att jag bor här är att jag studerar Historia på Göteborgs universitet och att pendla många mil varje dag känns inte lockande. Metalscenen i stan lockar mig föga, även om det förstås kan ses som positivt med närhet till musikevenemang osv. Som yngre drömde man ej sällan om självförsörjande samhällen långt ute i vildmarken, och där är man knappast nu, men det kanske blir aktuellt i framtiden. Jag lever i detta kapitlet nu, och så får man se vad framtiden bär med sig och vad jag vill göra då.
Sven: Är ditt långsiktiga mål att livnära dig på musiken, eller har du fäst dig mer vid något annat?
Vindkall: Nej, det vore inte korrekt att påstå att ett långsiktigt mål för mig är att kunna livnära mig på musiken. Jag gör den musik som jag vill, och i denna världen är jag medveten om att sådan musik väldigt sällan leder till att man kan livnära sig på det. Det är en unik musikstil som skiljer oss från världens majoritet och för mig är det genuina med konsten mycket viktigare än popularitet eller ekonomisk framgång. Om musiken skulle innebära att man kunde livnära sig på det, sålänge man gör exakt den musik man vill göra, så har jag heller inget emot det. Men sådana frågor kommer aldrig att prioriteras för mig. Mina långsiktiga mål som är viktigast för mig handlar inte om att kunna livnära sig på något, dessa mål rör inte alls något som är begränsat inom det materiellas fjättrande ramar. Ekonomiskt oberoende är förstås en form av frihet från det mänskliga kränkande samhället, men det finns en helt annan frihet som ständigt upptar mina tankar och känslor, som ständigt finns i mina drömmar och i min längtan...
Vilken frihet Vindkall talar om, är uppenbarligen upp till var och en själv att lista ut, för nu är intervjun slut. Jag önskar honom lycka till med musiken, Domgårds kommande demo Griftefärd ska recenseras här på Swedenmetal när den släpps.
En intervju av Sven Bergersjö, 2007-01-29
« Gå tillbaka